Протидія булінгу
Булінґ (від англ. bully – хуліган, задирака, грубіян, «to bully» — задиратися, знущатися) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки, щоб заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини.
СТОП БУЛІНГ!!!
ТЕЛЕФОНИ ДОВІРИ
Дитяча лінія — 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);
Гаряча телефонна лінія щодо булінгу — 116 000;
Гаряча лінія з питань запобігання насильству — 116 123 або 0 800 500 335;
Уповноважений Верховної Ради з прав людини — 0 800 50 17 20;
Уповноважений Президента України з прав дитини — 044 255 76 75;
Центр надання безоплатної правової допомоги — 0 800 213 103;
Національна поліція України — 102.
Що можуть зробити вчителі
У школі вирішальна роль у боротьбі з булінґом належить учителям. Проте впоратися з цією проблемою вони можуть тільки за підтримки керівництва школи, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій. Для успішної боротьби з насильством у школі:
- Усі члени шкільної спільноти мають дійти єдиної думки, що насильство, цькування, дискримінація за будь-якою ознакою, сексуальні домагання і нетерпимість у школі є неприйнятними.
- Кожен має знати про те, в яких формах може виявлятися насильство й цькування і як від нього страждають люди. Вивчення прав людини і виховання в дусі миру має бути включено до шкільної програми.
- Спільно з учнями мають бути вироблені правила поведінки у класі, а потім загальношкільні правила. Правила мають бути складені в позитивному ключі «як треба», а не як «не треба» поводитися. Правила мають бути зрозумілими, точними і короткими.
- Дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Осуд, зауваження, догана мають бути спрямовані на вчинок учня і його можливі наслідки, а не на особистість порушника правил.
- Жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є неприпустимими. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання) та більш суворою при повторних випадках агресії.
- Аналізуючи ситуацію, треба з’ясувати, що трапилося, вислухати обидві сторони, підтримати потерпілого й обов’язково поговорити із кривдником, щоб зрозуміти, чому він або вона так вчинили, що можна зробити, щоб таке не повторилося. До такої розмови варто залучити шкільного психолога.
- Залежно від тяжкості вчинку можна пересадити учнів, запропонувати вибачитися, написати записку батькам або викликати їх, позбавити учня можливості брати участь у позакласному заході.
- Учням треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за знущаннями і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву насильства і , якщо треба, покликати на допомогу дорослих.
- Потрібно запровадити механізми повідомлення про випадки насильства, щоб учні не боялися цього робити. Ці механізми повинні забезпечувати учням підтримку і конфіденційність, бути тактовними.
- Для успішного попередження та протидії насильству треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.
ПОРЯДОК
подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в навчальному закладі
Загальні питання
1. Цей Порядок розроблено відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)».
2. Цей Порядок визначає процедуру подання та розгляду заяв про випадки булінгу (цькуванню).
3. Заявниками можуть бути здобувачі освіти, їх батьки/законні представники, працівники та педагогічні працівники закладу та інші особи.
4. Заявник забезпечує достовірність та повноту наданої інформації.
5. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:
Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Типовими ознаками булінгу (цькування) є:
— систематичність (повторюваність) діяння;
— наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
— дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
Подання заяви про випадки булінгу (цькуванню)
1. Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти керівнику закладу.
2. Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу (цькування) здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування) (далі – Заява).
3. Заяви, що надійшли на електронну пошту закладу отримує секретар, яка зобов’язана терміново повідомити керівника закладу та відповідальну особу.
4. Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює відповідальна особа, а в разі її відсутності – керівник закладу або його заступник.
5. Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування).
6. Форма та примірний зміст Заяви оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.
7. Датою подання заяв є дата їх прийняття.
8. Розгляд Заяв здійснює керівник закладу з дотриманням конфіденційності.
Відповідальна особа
1. Відповідальною особою призначається працівник закладу освіти з числа педагогічних працівників.
2. До функцій відповідальної особи відноситься прийом та реєстрація Заяв, повідомлення керівника закладу.
3. Відповідальна особа призначається наказом керівника закладу.
4. Інформація про відповідальну особу та її контактний телефон оприлюднюється на офіційному веб-сайті закладу.
Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування)
1. За результатами розгляду Заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб.
2. З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін.
3. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання.
4. Комісія створюється наказом керівника закладу.
5. До складу комісії можуть входити педагогічні працівники (у томі числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, керівник закладу та інші заінтересовані особи.
6. Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами.
7. Якщо Комісія визначила що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу освіти зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей.
8. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник закладу освіти має повідомити постраждалого.
9. Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.10. Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службу у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).
Терміни подання та розгляду Заяв
1. Заявники зобов’язані терміново повідомляти керівнику закладу про випадки булінгу (цькування), а також подати Заяву.
2. Рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб видається протягом 1 робочого дня з дати подання Заяви.
3. Розслідування випадків булінгу (цькування) уповноваженими особами здійснюється протягом 3 робочих днів з дати видання рішення про проведення розслідування.
4. За результатами розслідування протягом 1 робочого дня створюється Комісія та призначається її засідання на визначену дату але не пізніше чим через 3 робочих дні після створення Комісії.
ПЛАН
ЗАХОДІВ ЩОДО ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ
НА 2023-2024 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
№ з/п | ВИД РОБОТИ | Цільова аудиторія | Строки виконання | Відповідальний |
Первинна профілактика | ||||
Забезпечення інформацією сайт школи щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькування)» від 18 грудня 2018 року за №2657 — VIII та покласних стендів за тематикою «У нас тільки ТАК!» | Учні, батьки, вчителі | 1 раз на семестр | Соц. – психолог. служба ЗДВР Стельмах О.Г. Педагог-організатор | |
Організація постійного чергування в місцях загального користування (їдальня, коридор, роздягальня, шкільне подвір’я) і технічними приміщеннями | Постійно | ЗДВР Ярош Н.Д. | ||
Перевірка приміщень, території школи з метою виявлення місць, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу (цькування) | З моменту написання наказу | Завгосп | ||
Тренінг для учнів 9-х класів «Як не стати учасником булінгу» | Учні 9- класів | квітень | Педагог-організатор Учніське самоврядування Класні керівники 9-х класів | |
Виступ агітбригади учнівського самоврядування «Як правильно дружити» | Учні | березень | Педагог-організатор Учніське самоврядування | |
Проходження безкоштовного курсу «Недискримінаційний підхід у навчанні» на сайті EdEra, «Протидія та попередження булінгу в закладах освіти» (освітня платформа «PROMETHEUS») | вчителі | 2023 рік | Класні керівники 9 -х класів | |
Круглий стіл для батьків «Поговоримо про булінг та кібербулінг» | Батьки учнів 1-11 класів | Впродовж року | Класні керівники 1 — 9 класів Соц. педагог | |
Міні – тренінг «Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті» | Учні 1 – 4 класів | лютий | Вч. інформатики Оболонська Ж.Г. | |
Круглий стіл для педколективу «Безпечна школа. Маски булінгу» | вчителі | січень | Соц. педагог | |
Консультпункт «Скринька довіри» | Учні, вчителі, батьки | Протягом року | Соц. – психолог. служба | |
Години відвертого спілкування за участю представників Національної поліції «Не допускай проявів булінгу над собою. Допоможи другу» | Учні, батьки, вчителі | Листопад 2023 року, квітень 2024 року | ЗДВР Стельмах О.Г. | |
Ознайомлення учасників освітнього процесу з програмою «Вирішення конфлікту мирним шляхом. Базові навички медіації» | вчителі | Протягом року | Пр. психолог | |
Проведення відеолекторіїв у співпраці з представниками соціальної служби Полицької сільської ради | Вчителі, учні | Протягом року | Соціальний педагог | |
Проведення моніторингу безпечності та комфортності закладу освіти шляхом анкетування | Батьки, вчителі, учні | Травень, жовтнь | Класні керівники 1-9 класів Соціальний педагог | |
Години психолога спрямовані на запобігання та протидію булінгу | ||||
1 | Година спілкування «Агресія як прояв насильства» | 9 класи | січень | Пр. психолог |
2 | Бесіда «Конфлікт та його наслідки» | 6 класи | лютий | Пр. психолог |
3 | Розвивальне заняття «Я та інші» | 2 класи | березень | Пр. психолог |
4 | Година спілкування «Кібербулінг як проблема порушення прав людини» | 7 класи | березень | Пр. психолог |
5 | Заняття з елементами тренінгу «Обери безпечний шлях» | 8 класи | квітень | Пр. психолог |
6 | Тренінг «Безпечний інтернет» | 9 класи | квітень | Пр. психолог . |
7 | Розвивальне заняття «Як приборкати власних драконів» | 3 класи | травень | Пр. психолог |
16. | Робота соціального педагога спрямована на запобігання та протидію булінгу | |||
1 | Анкетування за методикою «Агресина поведінка» (за Є. Ільїним та П. Ковальовим) | учні 5-9 класів | січень | Соц. педагог |
2 | Анкета «Протидія булінгу» | учні 5-9 класів | лютий | Соц. педагог |
3 | Тренінг для педагогів «Конфлікти – це норми життя?» | вчителі | січень | Соц. педагог |
4 | Батьківський всеобуч «Агресивна поведінка підлітків. Що таке батьківський авторитет» | батьки, вчителі | березень | Соц. педагог |
Вторинна профілактика | ||||
17 | Розгляд заяв про випадки булінгу | Індивідуально | За заявою | Адміністрація школи |
18 | Сеанси медіації (примирення) | Конфліктуючі сторони | За потребою | Соціально- психологічна служба |
Тиждень протидії булінгу
З 16 вересня по 21 вересня у школі пройшов тиждень протидії булінгу. На якому діти мали змогу ознайомитися з самим поняттям «булінг», яка відповідальність за скоєння булінгу відносно як дітей, так і дрослих. На круглих столах обговорювалося питання щодо протидії булінгу в школі.